Розділові знаки при прямій мові
Мета. Вчити учнів ставити розділові знаки при прямій мові, розглянути найтиповіші випадки постановок розділових знаків. Розвивати мислення, пунктуаційну пильність. Виховувати інтерес до художньої літератури.
Обладнання: підручник, таблиця «Розділові знаки пр. прямій мові».
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
- Записати на дошці речення з прямою мовою, накреслити схеми. ( 1-й учень пише речення, 2-й креслить схеми, 3-й робить фонетичний розбір слова, приємно, решта учнів пишуть словниковий диктант).
Словниковий диктант
Сум’яття, де-не-де, Київський державний університет, люб’язний, незрівнянний, недочувати, отож-бо, абикуди, Всесвітній форум українців, прес-служба товариства «Україна», Всеукраїнське товариство «Просвіта», недокрів’я, півжиття, полуденний, презирство, священик, дзвіниця.
- Обмінятися зошитами для взаємоперевірки словникового диктанту ( Один – два учні зачитують, пояснюють орфограми,решта перевіряють).
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Робота над темою уроку.
- Актуалізація опорних знань
- Які способи передачі чужого мовлення ви знаєте?
- Що таке пряма мова?
- Чим супроводжується пряма мова?
- Де можуть стояти слова автора?
- Накресліть схеми речень із прямою мовою.
2. Диктант з обґрунтуванням.
- Прочитайте речення. Чи є у цих реченнях пряма мова? (Ні, в реченнях непряма мова).
1. У своїй приповідці Соломон писав, що ненависть побуджує сварки, а любов творить злагоду. ( У своїй приповідці Соломон писав: «Ненависть побуджує сварки, любов творить злагоду»).
2. М. Луків у своєму вірші стверджує, що зло нічого не дає, крім зла. («Зло нічого не дає крім зла», - Стверджує у своєму вірші М. Луків).
- Спробуйте непряму мову замінити прямою.
3. Коментоване письмо.
- прокоментуйте розділові знаки.
1. «Добре діло, - казав один мудрець, - це те, що викликає посмішку радості на обличчі іншої людини».
2. «Роблячи добро людям, ви перш за все допомагаєте собі», - сказав якось Бенджамін Франклін.
3. Д. Карнегі наголошує: «Пам’ятайте, що Ісус вилікував десять прокажених за один день – і лише один із них подякував йому. Чому ви чекаєте більшої вдячності, ніж одержав Христос?»
4. Графічний диктант.
- Накресліть схеми записаних речень. (1) «П, - а, - п». (2) «П», - а. (3) А: «П?»
5. Пояснювальний диктант.
- Пояснити розділові знаки в поданих реченнях.
1) «Кращих ліків, ніж калина та малина, годі й шукати», - каже бабуся.
2) Тисячу років тому видатний медик Авіценна заповідав своїм учням: «Три знаряддя є у лікаря – слово ,рослина, ніж».
3) «У Бога точно визначено тільки заборони, - хмикнув Луїджі. – дозволене ж завжди невизначене і непевне». (П. Загребельний)
4) « Можу тільки позаздрити вашому витонченому слуху! – вигукнув венеціанець. – Ця Роксолана, як я її називаю, мабуть, справді щось таке…» (П. Загребельний)
5) «Проклятий світ, - шепотіли нечутно її уста в темряві, - проклятий, заклятий! Матусю,порятуйте мене!» (П. Загребельний)
6. Творча робота.
( Схеми і речення записані на дошці. )
- Утворіть речення з прямою мовою за поданими схемами.
«П», - а.
Ваша величність, а хіба наше життя – це не вічне заспокоєння голоду цікавості? ( Роксолану запитує венеціанець Рамберті).
А: «П».
Може й так. Але тільки тоді, коли людям дають правду. Коли ж годують пліткам, - то це лиш для убогих духом. ( Венеціанець відповідає Роксолані - султанші ).
«П… - а: - П».
Можна дратувати людей, кидати їм злі слова, дихати ненавистю. А можна радувати, звеселяти серця, сподіваючись на добро, бо хто кидає злість – отримує теж злість, хто показує сльози, у відповідь побачити теж сльози, а хто дарує сміх, неминуче почує у відповідь теж сміх, хоч, може, й прихований, затамований, загнаний у глибину душі. ( Роздумувала Роксолана і нарешті дійшла висновку).
ІV. Підсумок уроку.
- Які розділові знаки ставляться при прямій мові?
- Накресліть схеми речень з прямою мовою.
V. Домашнє завдання. § 4; ст. 28; впр. 42; ст. 2
|