Четвер, 25.04.2024, 14:30
Вітаю Вас Гість | RSS

Персональний сайт Н.А. Кісенко

Меню сайту
Категорії розділу
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

Розділові знаки при прямій мові

Розділові знаки при прямій мові

Мета. Вчити учнів ставити розділові знаки при прямій мові, розглянути найтиповіші випадки постановок розділових знаків. Розвивати мислення, пунктуаційну пильність. Виховувати інтерес до художньої літератури.

Обладнання: підручник, таблиця «Розділові знаки пр. прямій мові».

Хід уроку

І. Організаційна частина.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Записати на дошці речення з прямою мовою, накреслити схеми. ( 1-й учень пише речення, 2-й креслить схеми, 3-й робить фонетичний розбір слова, приємно, решта учнів пишуть словниковий диктант).

Словниковий диктант

Сум’яття, де-не-де, Київський державний університет, люб’язний, незрівнянний, недочувати, отож-бо, абикуди, Всесвітній форум українців, прес-служба товариства «Україна», Всеукраїнське товариство «Просвіта», недокрів’я, півжиття, полуденний, презирство, священик, дзвіниця.

  • Обмінятися зошитами для взаємоперевірки словникового диктанту       ( Один – два учні зачитують, пояснюють орфограми,решта перевіряють).   

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Робота над темою уроку.

  1. Актуалізація опорних знань
  • Які способи передачі чужого мовлення ви знаєте?
  • Що таке пряма мова?
  • Чим супроводжується пряма мова?
  • Де можуть стояти слова автора?
  • Накресліть схеми речень із прямою мовою.

2. Диктант з обґрунтуванням.

-  Прочитайте речення. Чи є у цих реченнях пряма мова? (Ні, в реченнях непряма мова).

1. У своїй приповідці Соломон писав, що ненависть побуджує сварки, а любов творить злагоду. ( У своїй приповідці Соломон писав: «Ненависть побуджує сварки, любов творить злагоду»).

2. М. Луків у своєму вірші стверджує, що зло нічого не дає, крім зла. («Зло нічого не дає крім зла», - Стверджує у своєму вірші М. Луків).

- Спробуйте непряму мову замінити прямою.

3. Коментоване письмо.

- прокоментуйте розділові знаки.

1. «Добре діло, - казав один мудрець, - це те, що викликає посмішку радості на обличчі іншої людини».

2. «Роблячи добро людям, ви перш за все допомагаєте собі», - сказав якось Бенджамін Франклін.

3. Д. Карнегі наголошує: «Пам’ятайте, що Ісус вилікував десять прокажених за один день – і лише один із них подякував йому. Чому ви чекаєте більшої вдячності, ніж одержав Христос?»

4. Графічний диктант.

- Накресліть схеми записаних речень.  (1) «П, - а, - п». (2) «П», - а. (3) А: «П?»

5. Пояснювальний диктант.

- Пояснити розділові знаки в поданих реченнях.

1) «Кращих ліків, ніж калина та малина, годі й шукати», - каже бабуся.

2) Тисячу років тому видатний медик Авіценна заповідав своїм учням: «Три знаряддя є у лікаря – слово ,рослина, ніж».

3) «У Бога точно визначено тільки заборони,  - хмикнув Луїджі. – дозволене ж завжди невизначене і непевне». (П. Загребельний)

4) « Можу тільки позаздрити вашому витонченому слуху! – вигукнув венеціанець. – Ця Роксолана, як я її називаю, мабуть, справді щось таке…» (П. Загребельний)

5) «Проклятий світ, - шепотіли нечутно її уста в темряві, - проклятий, заклятий! Матусю,порятуйте мене!» (П. Загребельний)

6. Творча робота.

 ( Схеми і речення записані на дошці. )

- Утворіть речення з прямою мовою за поданими схемами.

«П», - а.

Ваша величність, а хіба наше життя – це не вічне заспокоєння голоду цікавості? ( Роксолану запитує венеціанець Рамберті).

А: «П».

Може й так. Але тільки тоді, коли людям дають правду. Коли ж годують пліткам, - то це лиш для убогих духом. ( Венеціанець відповідає Роксолані - султанші ).

«П… - а: - П».

Можна дратувати людей, кидати їм злі слова, дихати ненавистю. А можна радувати, звеселяти серця, сподіваючись на добро, бо хто кидає злість – отримує теж злість, хто показує сльози, у відповідь побачити теж сльози, а хто дарує сміх, неминуче почує у відповідь теж сміх, хоч, може, й прихований, затамований, загнаний у глибину душі. ( Роздумувала Роксолана і нарешті дійшла висновку).

ІV. Підсумок уроку.

  • Які розділові знаки ставляться при прямій мові?
  • Накресліть схеми речень з прямою мовою.

V. Домашнє завдання. § 4; ст. 28; впр. 42; ст. 2

Категорія: Мої статті | Додав: admin (06.09.2014)
Переглядів: 718 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук